Πέμπτη 3 Σεπτεμβρίου 2009

Προεκλογικές σκέψεις για την εφαρμογή των αρχών της δημοκρατίας

Αν είμαστε αυστηροί στην ερμηνεία του διαχωρισμού των εξουσιών, που αποτελεί θεμέλιο του δημοκρατικού πολιτεύματος, τότε θα πρέπει οι βουλευτές, αν θέλουν ν' αναλάβουν υπουργική θέση (άρα εκτελεστική εξουσία), να παραιτούνται από τη βουλευτική τους ιδιότητα (δηλαδή τη νομοθετική εξουσία).
Στο τρέχον κοινοβουλευτικό σύστημα βέβαια ισχύει η αρχή της 'δεδηλωμένης', δηλαδή της απόλυτης κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας του κόμματος, που αναλαμβάνει να σχηματίσει κυβέρνηση. Η ανάγκη κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας για το σχηματισμό κυβέρνησης δεν σημαίνει όμως ότι οι υπουργοί πρέπει να είναι και βουλευτές, δηλαδή δεν χρειάζεται να αναμειγνύεται η εκτελεστική και η νομοθετική εξουσία με την εκπροσώπησή τους από το αυτό πρόσωπο. Είναι όμως η εξαίρεση σήμερα, το να έχουμε εξωκοινοβουλευτικούς υπουργούς και όχι ο κανόνας, όπως υπαγορεύει η διάκριση των εξουσιών, που προανέφερα.
Φθάνουμε μάλιστα σε φαινόμενα, που ένα κυβερνητικό κόμμα με μικρή πλειοψηφία, δηλαδή λίγο πάνω από 150 βουλευτές, να σχηματίζει κυβέρνηση των 50 περίπου στελεχών, δηλαδή το ένα τρίτο των βουλευτών, ετεροαπασχολούνται ως υπουργοί και το γενικό κοινοβουλευτικό και νομοθετικό τους έργο υποβαθμίζεται ή έστω αναλώνεται στην ειδικότητα του υπουργείου τους. Πρέπει να τονισθεί όμως ότι ο υπουργός δεν είναι μόνο για να φέρνει νόμους στη βουλή αλλά κυρίως για να κυβερνά με εφαρμογή των υπαρχόντων νόμων και να φτιάχνει και να εφαρμόζει σχέδια ανάπτυξης και εκμετάλλευσης των πόρων, που του δόθηκαν να χειρισθεί. Από την άλλη ο βουλευτής οφείλει ν' ασχολείται με το νομοθετικό έργο και να κρίνει την εξουσία.
Οι αρχικοί εμπνευστές του συστήματος του διαχωρισμού των εξουσιών πρέπει κάτι να είχαν σκεφθεί για να βάλουν την αρχή αυτή σαν δικλείδα ασφαλείας της δημοκρατίας. Αν μη τι άλλο θα βλέπαμε πιθανότατα λιγότερα άδεια έδρανα στη βουλή για τα οποία έδρανα όλοι κόπτονται προεκλογικά για να τα εγκαταλείπουν μετεκλογικά... Και φαίνεται συμβατό με τη κοινή λογική, ο καθένας να ασκεί ένα λειτούργημα και να το ασκεί πλήρως και όχι σαν πάρεργο, όπως πχ ο υπουργός ασκεί το βουλευτικό του αξίωμα.

Τώρα βέβαια στην Ελλάδα, με το διαστρεβλωμένο συνταγματικά πολίτευμα της Προεδρευομένης Δημοκρατίας με τον Πρόεδρο απογυμνωμένο εξουσιών και με τη διαπλοκή όλων με όλα, κάτι τέτοια είναι ...πολυ ψιλά γράμματα...

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου