Τρίτη 24 Δεκεμβρίου 2013

Πόσο "κοροϊδία" ή ωφέλεια για το Δημόσιο είναι ο περιορισμός του λαθρεμπορίου από την εξίσωση πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης

Δείτε πόσο εν τέλει αποδοτική είναι η εξίσωση πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης για τα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου, εξίσωση για την οποία απειλείται η ζωή η ίδια των Ελλήνων που ζουν μέσα στην αιθαλομίχλη. Προσπάθησα να μαζέψω μερικά ενδεικτικά αποσπάσματα από τον Τύπο και προσπάθησα να συμπεριλάβω όλες τις πλευρές.

Αντιγράφω από το ΠΟΝΤΙΚΙ (28-11-2013):

"...Μια από τις μεγαλύτερες μπαρούφες που έχουν ειπωθεί για την εξίσωση του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης είναι ότι έγινε στο πλαίσιο της πάταξης του λαθρεμπορίου. Και είναι μπαρούφα γιατί οι ίδιοι εγκέφαλοι άφησαν την απόλυτη «τρύπα», αυτήν του ναυτιλιακού πετρελαίου, με αποτέλεσμα το λαθρεμπόριο, η κλοπή και η νοθεία όχι μόνο να μην έχουν καταπολεμηθεί, αλλά να έχουν εκτοξευθεί στα ύψη. Όπως επισημαίνουν άνθρωποι που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα, δεν υπάρχει πολιτική βούληση για την πάταξη του λαθρεμπορίου, διαφορετικά θα είχαν υλοποιηθεί όλα τα μέτρα που προβλέπονται, δηλαδή θα είχαν εγκαταστήσει μηχανισμούς ελέγχου στα σλέπια (πλωτές δεξαμενές) έτσι ώστε να γνωρίζουν την πορεία τους και να μην εξαφανίζονται από τον θαλάσσιο χάρτη προς άγνωστες κατευθύνσεις. Παράλληλα θα είχαν εφαρμόσει και την ηλεκτρονική διαδικασία τελωνειακών συναλλαγών, που προβλέπεται βάσει ευρωπαϊκής οδηγίας από το 2001! Έτσι, το χοντρό παιχνίδι των λαθρεμπόρων γίνεται τώρα αποκλειστικά με το ναυτιλιακό πετρέλαιο, το οποίο είναι αφορολόγητο, με αποτέλεσμα οι παράνομοι να εξασφαλίζουν μυθώδη κέρδη σε βάρος του Δημοσίου. Όπως λένε άνθρωποι της αγοράς, το ναυτιλιακό πετρέλαιο είναι εύκολο να κλαπεί, σε συνεργασία τις περισσότερες φορές με τους ανθρώπους που το παραλαμβάνουν, αφού από τη στιγμή που μια πλωτή δεξαμενή φύγει από τις εγκαταστάσεις όπου γέμισε πετρέλαιο κανείς δεν γνωρίζει την πραγματική της πορεία. Εάν, δηλαδή, παρέδωσε την ποσότητα που έπρεπε εκεί που έπρεπε ή άλλαξε ρότα κινούμενη στον χάρτη των λαθρεμπόρων. Η πιάτσα βοά ότι γίνονται έως και εικονικές αιτήσεις αγοράς, με αποτέλεσμα οι ποσότητες ναυτιλιακού πετρελαίου που αναγράφονται, αντί να πηγαίνουν στο σύνολό τους στο πλοίο, να ξεφορτώνονται σε βυτία στη στεριά, τα οποία στη συνέχεια μεταφέρουν το ναυτιλιακό πετρέλαιο σε παράνομες δεξαμενές που βρίσκονται στον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα. Στις δεξαμενές αυτές το ναυτιλιακό πετρέλαιο αποχρωματίζεται και στη συνέχεια πωλείται είτε ως πετρέλαιο κίνησης είτε ως πετρέλαιο θέρμανσης. Ένα άλλο θέμα που επισημαίνουν οι ειδικοί είναι ότι το πετρέλαιο θέρμανσης έχει τις ίδιες προδιαγραφές, όσον αφορά την περιεκτικότητα σε θείο, με αυτές του ναυτιλιακού πετρελαίου, γεγονός που επίσης ενισχύει το λαθρεμπόριο..."

Υποτίθεται ότι η χώρα δεσμεύεται από συνθήκες να μειώσει τους ατμοσφαιρικούς ρύπους. Πως; Με την αιθαλομίχλη;

Η άποψη του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΛΠΕ, Κωστόπουλου, προς σύγκριση και διαμόρφωση γνώμης (από thermansispress.gr) :

"...«Είναι πράγματι ένα σκληρό μέτρο και για τους καταναλωτές και για την αγορά η οποία έχασε πάνω από το 70% του τζίρου της. Κατήργησε όμως κάθε οικονομικό κίνητρο για λαθρεμπορία στο πετρέλαιο θέρμανσης με αποτέλεσμα να κλείσει και η μεγαλύτερη τρύπα φοροδιαφυγής από τα καύσιμα» τονίζει στην «Κ» ο κ. Κωστόπουλος, ο οποίος αμφισβητεί με έμφαση τα στοιχεία της ΠΟΠΕΚ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων) για λαθρεμπόριο ύψους 600 εκατ. ευρώ. Είναι δύσκολο να αποτιμήσει κανείς επακριβώς το ύψος του λαθρεμπορίου. Ομως οι υπολογισμοί θα πρέπει να γίνονται πάντα σε μια ρεαλιστική βάση, που να στηρίζονται σε στοιχεία της αγοράς, τονίζει ο κ. Κωστόπουλος και εξηγεί «Προ της εξίσωσης φόρων είχαμε υπολογίσει το λαθρεμπόριο στα 540-500 εκατ. ευρώ ετησίως. Από αυτά τα 350 εκατ. ευρώ προέρχονταν από το πετρέλαιο θέρμανσης και το υψηλό οικονομικό κίνητρο που δημιουργούσε η διαφορά της τιμής με το πετρέλαιο κίνησης, λόγω της μεγάλης απόκλισης του φόρου. Με την εξίσωση των ΕΦΚ η πληγή αυτή έκλεισε. Αυτό σημαίνει ότι το λαθρεμπόριο περιορίστηκε σε 70-100 εκατ. ευρώ μάξιμουμ και θα πρέπει να το αναζητήσει κανείς στην παράνομη διακίνηση ναυτιλιακού ντίζελ και τις εικονικές εξαγωγές». Παρακολουθώντας τις πωλήσεις των ΕΛΠΕ σε ναυτιλιακό ντίζελ που καλύπτουν το 70% της συγκεκριμένης αγοράς και οι οποίες έχουν μείνει σταθερές τα τελευταία τρία χρόνια, ο κ. Κωστόπουλος καταλήγει στο συμπέρασμα ότι δεν διαφαίνεται διακίνηση λαθραίου καυσίμου. Απομένει κατά τον ίδιο, η «τρύπα» των εικονικών εξαγωγών, η οποία δεν μπορεί να είναι 600 εκατ. ευρώ. «Για να υπάρχει λαθρεμπόριο 600 εκατ. ευρώ από εικονικές εξαγωγές θα έπρεπε να φεύγουν καθημερινά από τα βόρεια σύνορα της χώρας και να ξαναμπαίνουν μέσα 100 βυτία την ημέρα. Για να κάνετε τη σύγκριση σας λέω ότι 100-120 είναι τα βυτία που φεύγουν καθημερινά από τις εγκαταστάσεις της ΕΚΟ για όλη την αγορά. Είναι σαν να λέμε ότι υπάρχει άλλη μια ΕΚΟ που διακινεί καθημερινά μεγάλους όγκους λαθραίου καυσίμου μέσω εικονικών εξαγωγών, υπόθεση που δεν στέκει με τη λογική» τονίζει με έμφαση ο κ. Κωστόπουλος."

Ο κος Κωστόπουλος λέει μισές αλήθειες γιατί ακόμα και αν έπιασε λαθρεμπόριο 350 εκατομμυρίων Ευρώ, συρρικνώνοντας την αγορά του πετρελαίου θέρμανσης κατά 70% ή και 80% κατά άλλους υπολογισμούς, κατ' ουσίαν μηδένισε τις όποιες ωφέλειες από τον αυξημένο φόρο. Αντιγράφω από την επερώτηση των 41 βουλευτών που ζητούσαν τη  μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης:

"Σύμφωνα με έκθεση του ΙΟΒΕ (Σεπτέμβριος 2013), παρά την σημαντική αύξηση του ΕΦΚ από το 2009, τα έσοδα (ΕΦΚ+ΦΠΑ) δεν παρουσιάζουν αξιόλογη μεταβολή, καθώς το 2009 ήταν 419 εκατ. ευρώ και το 2013 495 εκατ. ευρώ, δηλαδή αυξήθηκαν κατά 76 εκατ. ευρώ. Αν αφαιρεθεί όμως η δαπάνη για το επίδομα θέρμανσης που για το 2013 το ΙΟΒΕ προβλέπει ότι θα είναι 80 εκατ. ευρώ συνάγεται ότι τα έσοδα του κράτους από το πετρέλαιο θέρμανσης μειώθηκαν έναντι του 2009 κατά 4 εκατ. ευρώ! Από την άλλη πλευρά, η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης έχει μειωθεί εντυπωσιακά από 3.894.803 χλτ το 2009 σε 868.415 χλτ το 2013 δηλαδή μείωση 80%, αποτυπώνοντας την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα νοικοκυριά. Η ίδια μελέτη του ΙΟΒΕ προβλέπει ότι στην περίπτωση μείωσης του ΕΦΚ κατά 30% θα αυξάνονταν σημαντικά η κατανάλωση και άρα τα έσοδα από το ΦΠΑ καλύπτοντας μέρος της υστέρησης εσόδων."

Και πέρα από τα οικονομικά τα βραχυπρόθεσμα, το κόστος από την καταστροφή της υγείας των πολιτών αλλά και από την πιθανή αποψίλωση δασών που διευρύνεται πια (ναι πιθανόν ελεγχόμενη αλλά σε ποιο βαθμό και σαφώς διευρυνόμενη για να καλύψει πολύ μεγαλύτερες ανάγκες πια) ποιος το υπολογίζει; 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου