Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2016

Λύκειο με Εθνικό Απολυτήριο. Πόρισμα που μοιάζει πρόχειρο και αόριστο για να δικαιολογήσει πολιτικές υποσχέσεις και διακηρύξεις

Διάβασα το πόρισμα της επιτροπής Λιάκου για το Νέο Λύκειο και το Εθνικό Απολυτήριο (BHMA ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ. Μπορείτε να το δείτε στο σύνδεσμο του ipaideia.gr).

Εντύπωση μου έκανε η προχειρότητα και η αοριστία, θεωρώ εσκεμμένη, σχετικά με το θέμα των εξετάσεων για το Εθνικό Απολυτήριο:

"Για τις τελικές -ενδοσχολικές- εξετάσεις του «εθνικού απολυτηρίου» η ύλη θα είναι της τελευταίας τάξης του λυκείου, ωστόσο θα θεωρείται ότι ο μαθητής γνωρίζει και όσα διδάχτηκε ήδη (Α' Λυκείου).
Τα θέματα, ως μεταβατική φάση, θα ορίζονται από μια Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων για όλη την Ελλάδα προκειμένου να διασφαλιστεί το αδιάβλητο. Στα επόμενα χρόνια θα είναι διαφοροποιημένα για κάθε σχολείο ή περιφέρεια. Αυτό θα γίνεται με τη χρήση κεντρικής «τράπεζας θεμάτων» και αλγορίθμου για την παραγωγή των διαγωνισμάτων. Θα εμπλουτίζεται διαρκώς με θέματα και θα είναι υπό την παρακολούθηση της Κεντρικής Επιτροπής με τη βοήθεια του κατάλληλου λογισμικού. Στο «εθνικό απολυτήριο» θα συνυπολογίζονται όλες οι δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχαν οι μαθητές, όπως και οι επιδόσεις στα δύο χρόνια του Λυκείου."

Τι μας λένε; Ότι δεν μπορούν να εξασφαλίσουν το αδιάβλητο αλλιώς και έτσι τα θέματα των έστω ενδοσχολικών εξετάσεων θα τα βάζει μια Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, αλά Πανελλήνιες δηλαδή. Δεν μας λένε αν θα είναι ενιαίες και στον αυτό χρόνο οι εξετάσεις για όλα τα σχολεία ή όχι; Και στη δεύτερη περίπτωση, πως θα επιτύχουν την ισοδυναμία των θεμάτων για όλους για να εξασφαλίσουν την ισότιμη εξέτασή τους;
Αλλά δεν θέλουν να φανούν ανακόλουθοι των υποσχέσεων και των "ΘΑ" και λένε πως στο μέλλον τι θα κάνουν; ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ. Σαν και αυτήν που κατάργησαν σαν επάρατο προϊόν. Και πότε θα γίνει αυτή; Στα επόμενα χρόνια... μετά τη μεταβατική φάση... Κάποτε. Και η ισοδυναμία θεμάτων και το αδιάβλητο με τη χρήση της Κεντρικής Τράπεζας Θεμάτων; Θα το δουν τότε. Με αλγορίθμους παραγωγής θεμάτων...
Η ύλη θα είναι αυτή της τελευταίας τάξης αλλά πχ θέματα με χρήση και γνώσεων της προηγούμενης τάξης δεν αποκλείονται και λογικά δεν αποκλείονται βέβαια. Αλλά το παρουσιάζουν ήπια και στα πλαίσια της πολιτικής των λιγότερων εξετάσεων. Αλλά λιγότερες ή μάλλον μοναδικές εξετάσεις σημαίνουν ότι συνεχίζεις να κρίνεσαι κυρίως από μια φορά και μόνον. Και ο παράγοντας κακοτυχία στη μια φορά μεγεθύνεται.

Αοριστία υπάρχει ως προς το αδιάβλητο της βαθμολόγησης της διπλωματικής εργασίας:

"Στον βαθμό του «εθνικού απολυτηρίου» προσμετράται σε σημαντικό ποσοστό (10-15%) η επίδοση στη διπλωματική εργασία. Αυτή παρακολουθείται ενδοσχολικά και βαθμολογείται από έναν εκπαιδευτικό του σχολείου και από έναν εκπαιδευτικό άλλου σχολείου."

Πόσο αδιάβλητο θα είναι ένα τέτοιο σύστημα βαθμολόγησης; Σε μια πρώτη ματιά, η συμμετοχή εκπαιδευτικού του σχολείου δεν το κάνει ιδιαίτερα αδιάβλητο. Και γιατί πρέπει να είναι έστω και ένας από το σχολείο και ελπίζω να μην υπονοείται ότι αυτός θα είναι ο ίδιος ο επόπτης καθηγητής.

Εν πάση περιπτώσει, δεν θέλω να δαιμονοποιήσω τα νέα μέτρα αλλά σαφώς το πρόβλημα της Παιδείας δεν είναι το εξεταστικό και μόνον και δεν βλέπω να γίνεται πιο ελκυστικό το σχολείο ούτε με αυτές τις αλλαγές και έχω αμφιβολίες για το πόσο πιο δίκαιο και αξιόπιστο θα γίνει και το εξεταστικό. Ίδωμεν.

2 σχόλια :

  1. Πραγματικά δεν αξίζει να ασχολείσαι. Ο χώρος της παιδείας έχει γίνει χώρος μικροπολιτικών θεμάτων.
    Ο Φίλης φοβάται ότι με τον ανασχηματισμό θα φύγει, οπότε είπε να εξαγγείλει κάτι μεγάλο μπας και σωθεί.

    Καμία σοβαρότητα, κανένα ενδιαφέρον όχι μόνο από αυτούς αλλά και από τους προηγούμενους. Οι άλλοι ήθελα να ξεπουλήσουν τα πάντα, αυτοί προσπαθούν να λύσουν τα προβλήματα μέσω των επικοινωνιολόγων ...

    Έχω χάσει κάθε ελπίδα, ένας εκπαιδευτικός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή