Σάββατο 3 Οκτωβρίου 2009

ΝΑΙ των Ιρλανδών στη συνθήκη της Λισσαβώνας

Oι Ιρλανδοί σε ποσοστό 66-67% φαίνεται πως εγκρίνουν τη συνθήκη της Λισσαβώνας, πράγμα που ανοίγει το δρόμο ώστε κάποια όχι μακρινή στιγμή, η συνθήκη - ελαφρύ σύνταγμα της ΕΕ - να περάσει προς εφαρμογή.

Είναι ενδιαφέρον να δούμε μερικά σημεία της συνθήκης που φαίνεται να είναι σημαντικά και ν' αλλάζουν τον τρόπο λειτουργίας της ΕΕ (άλλωστε στόχος της συνθήκης ήταν να διευκολύνει τη λειτουργία της πολυμελούς πλέον ΕΕ, που συνέχιζε να λειτουργεί με τους θεσμούς της Ευρώπης των 15). Πιθανότατα κάποια από τα παρακάτω μέτρα, που σταχυολόγισα, αφορούν αρκετά την Ελληνική πραγματικότητα και θα 'πρεπε να τα σκεφθούμε (όπως πρέπει και να σκεφθούμε τι δημοκρατία έχουμε, για την οποία θα ψηφίσουμε αύριο, όταν σ' άλλους ευρωπαϊκούς λαούς δίνεται το δικαίωμα να αποφασίζουν άμεσα για τέτοια θέματα με δημοψήφισμα και σε μας όχι!):

•Θεσπίζεται η θέση του Ύπατου Εκπροσώπου της Ένωσης για Θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας, ο οποίος διεξάγει πολιτικό διάλογο με τρίτους εξ ονόματος της Ένωσης και εκφράζει τη θέση της Ένωσης στους διεθνείς οργανισμούς και τις διεθνείς διασκέψεις.
Το μέτρο αυτό θα αυξήσει τη συνοχή και τη συντονισμένη παρουσία της ΕΕ σε εξωτερικά θέματα. Για παράδειγμα στην κρίση του Ιρακ, η ΕΕ είχε διασπαστεί από τη φιλοαμερικανική στάση της Βρετανίας και της Ισπανίας.

•Αλλάζει η διαδικασία λήψης των αποφάσεων από το Συμβούλιο. Κατά κανόνα οι αποφάσεις θα λαμβάνονται με την ειδική πλειοψηφία του 55 % των κρατών, που θα αντιπροσωπεύουν το 65 % τουλάχιστον του πληθυσμού της Ένωσης.
Ίσως αυτό για την Ελλάδα δεν είναι ιδιαίτερο καλό με δεδομ΄νεο το μικρό πληθυσμό μας και τη μικρή μας αντιπροσώπευση Πιθανότατα η γνώμη μας αν δεν είναι η σαφώς επικρατούσα άποψη, θα χάνεται κάτω από απόψεις των μεγάλων εταίρων.

•Με τη «Πρωτοβουλία των Ευρωπαίων Πολιτών» Παρέχεται στους πολίτες η δυνατότητα να επηρεάζουν τη διαμόρφωση της πολιτική της Ε.Ε.. Εφόσον συγκεντρωθούν τουλάχιστον 1.000.000 υπογραφές πολιτών σημαντικού αριθμού κρατών μελών, μπορεί να κληθεί η Επιτροπή να υποβάλει νέες προτάσεις πολιτικής στους τομείς αρμοδιότητας της Ε.Ε..
Δεν είναι σαφές όσο και αν ακούγεται υπέροχο, το πως θα λειτουργήσει αυτό το μέτρο...

•Επεκτείνεται η Κοινή Πολιτική Ασφάλειας και Άμυνας με στόχο προοδευτικά τον καθορισμό κοινής αμυντικής πολιτικής. Προβλέπονται αποστολές της Ε.Ε. με στρατιωτικά ή μη στρατιωτικά μέσα για τη διατήρηση της ειρήνης, την πρόληψη συγκρούσεων, την ενίσχυση διεθνούς ασφάλειας και την καταπολέμηση της τρομοκρατίας στο έδαφός τρίτων κρατών.
Αν είναι για την ειρήνη έχει καλά...αλλά υποτίθεται αυτά πρέπει να γίνονται υπό την αιγίδα αυτού του άμοιρου ΟΗΕ.
Ας ελπίσουμε ότι επίθεση εναντίον μέλους της ΕΕ λογίζεται σαν λόγος επέμβασης του αμυντικού μηχανισμού της ΕΕ για να διατηρήσει τη διεθνή ασφάλειά.

•Ιδρύεται η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Άμυνας.

•Επιδιώκεται η ανάπτυξη προνομιακών σχέσεων με τις γειτονικές χώρες με στόχο την εγκαθίδρυση χώρου ευημερίας και καλής γειτονίας.

•Παρέχεται η δυνατότητα αποχώρησης κράτους μέλους από την Ε.Ε. σύμφωνα με τους εσωτερικούς συνταγματικούς του κανόνες («ρήτρα εθελούσιας αποχώρησης»).

Τα δυο τελευταία μέτρα μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η πολιτική διεύρυνσης της Ένωσης αντικαθίσταται σταδιακά από την πολιτική εμβάθυνσής της. Η δημιουργία προνομιακών σχέσεων με γειτονικά κράτη, τα οποία κατά κανόνα δεν πληρούν τα κριτήρια ένταξης στην Ε.Ε. (π.χ. Τουρκία), αποτελεί εναλλακτική λύση έναντι της προβληματικής ένταξής τους στην Ένωση. Περαιτέρω, δεν αποκλείεται η έξοδος κρατών μελών από αυτή.
Ευτυχώς η αποχώρηση γίνεται μόνο εθελούσια...

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου