Σάββατο 19 Δεκεμβρίου 2009

Η ανωνυμία στο Ίντερνετ και η περίπτωση του συγκεκριμένου blog

Νομίζω υπάρχει μια σαφής διαφορά μεταξύ blogger και δημοσιογράφου, ως προς τη δυνατότητα έκφρασης απόψεων δημοσίως.

Ο blogger δεν είναι επαγγελματίας και δεν καλύπτεται στο ίδιο βαθμό με το δημοσιογράφο από συνδικαλιστικά όργανα αλλά και από θεσπισμένους αλλά και άγραφους νόμους προάσπισης της ελευθεροτυπίας. Από την άλλη πλευρά όμως, στην πράξη φαίνεται να ισχύει ότι ο επαγγελματίας δημοσιογράφος προσπαθεί να τηρεί σε μεγαλύτερο βαθμό μια δεοντολογία εν αντιθέσει με τα blogs, όπου η δεοντολογία και η τήρηση κάποιων κανόνων εναπόκειται στην καλή διάθεση του εκάστοτε blogger.

Και πρόσφατα (Σανιδάς) γεννήθηκε και νομοθετικά το ζήτημα της άρσης του απορρήτου στο διαδίκτυο, έτσι ώστε να είναι ευχερέστερος ο έλεγχος μη νόμιμων ενεργειών (πχ εκβιασμών κλπ) που δυστυχώς βρίσκουν ως φορέα το ίντερνετ.
Κάθε τι που από τη μια άποψη φαίνεται καλό έχει και τα κακά του. Κάθε περιορισμός έστω και για το καλό, δεν παύει να είναι περιορισμός, που στην πιθανόν κατά γράμμα και καθ' υπερβολή εφαρμογή του μπορεί να καταλήξει σε ανελεύθερους χειρισμούς και αστυνομεύσεις.

Όλοι γνωρίζουμε ότι δεν ζούμε σε κοινωνία αγγέλων. Ένας blogger, που εκφράζει απόψεις και κριτική, που θίγουν συμφέροντα και κατεστημένα μπορεί να γίνει βορά αυτών των συμφερόντων σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από τον επαγγελματία δημοσιογράφο, που προστατεύεται από εκδότες, συνδικαλισμούς κλπ.

Γιατί το blog αυτό γράφεται κάτω από το πέπλο ενός παρωνύμιου;
  • Θεώρησα ότι λίγη σημασία έχει η προβολή του προσώπου, που εκφράζει τις απόψεις, που γράφονται εδώ και περισσότερο οι ίδιες οι εκφραζόμενες απόψεις.
  • Θεώρησα ότι έχω το πνευματικό και ηθικό επίπεδο να τηρήσω μια στοιχειώδη δεοντολογία, βασισμένη κυρίως στην αρχή ότι ασκείται κριτική ενεργειών και πράξεων και μόνο έμμεσα μέσω αυτής της κριτικής αφήνεται η όποια κρίση προσώπων στους αναγνώστες.
  • Θεώρησα ότι έχω την ευπρέπεια του λόγου ώστε και ακόμα και καυστική κριτική να έχει τέτοιο επίπεδο, που να μη σοκάρει.
  • Θεώρησα ότι το παρωνύμιο θα μου δώσει μεγαλύτερη ελευθερία να γράψω και να εκφράσω πράγματα, που μπορεί εγώ να θεωρώ σωστά και στα πλαίσια της δεοντολογίας αλλά που πιθανόν θίγουν κεκτημένα και ενοχλούν κάποιους, που δεν θα 'θελαν ούτε και τη με την τελειότερη δεοντολογία ασκούμενη κριτική.
  • Θεώρησα ότι ως απλός άνθρωπος χωρίς κάποια ισχυρή δυναμική στην κοινωνία, είμαι επιρρεπής στην πιθανή εκμεταλλευσή των όσων εκφράζω, εις βάρος μου. Δεν ζούμε δυστυχώς σε κοινωνία αγγέλων αλλά ανθρώπων.

Ψυχολογικά λοιπόν θεώρησα ότι η χρήση παρωνυμίου, μου δίνει τη δυνατότητα να εκφρασθώ με μεγαλύτερη ειλικρίνεια και με μικρότερους περιορισμούς, με βασική πάντα αρχή το να προσπαθώ να δω καλοπροαίρετα τα όποια αντικείμενα με απασχόλησαν στις αναρτήσεις μου.

Πολλοί εκλαμβάνουν την παρωνυμία σαν αδυναμία και σαν προσπάθεια υπεκφυγής ευθυνών ή σαν απόπειρα να πετάς το πυροτέχνημα, να βάζεις τη φωτιά και να κρύβεσαι μετά. Αφού έχεις πίστη σε αυτά που λες βγες και πες τα αντρίκια και ανέλαβε την ευθύνη των λόγων σου. Είναι και αυτή μια σωστή άποψη του θέματος. Αν και δεν την ακολούθησα, τη σέβομαι ιδιαιτέρως και γι' αυτό αισθάνθηκα την ανάγκη να δώσω την άποψή μου παραπάνω για τον τρόπο, που χρησιμοποιώ για ν' αναρτώ στο blog μου.

Η θεώρησή μου είναι ότι αυτά που έχω να πω, θα τα πω με την ίδια αίσθηση ευθύνης είτε σαν IWN είτε σαν κος Τάδε. Και είτε σαν IWN είτε σαν κος Τάδε, με τον ίδιο τρόπο θα φροντίσω να εκφρασθώ με αξιοπρέπεια

Για να προχωρήσω όμως ένα βήμα πάρα πέρα, όποιος νομίζει ότι θίγεται απ' όσα γράφω ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΑ για κείνον και θέλει είτε να μου ζητήσει σε προσωπικό επίπεδο το λόγο είτε πιθανότατα να στραφεί με άλλους τρόπους εναντίον μου γιατί θεωρεί ότι τον μείωσα, θα του παράσχω τα στοιχεία μου, εφόσον μου τα ζητήσει στο email iwn1998@gmail.com και χάσει λίγο από το χρόνο του για να μου εξηγήσει το σημείο στο οποίο τον έθιξα και τους λόγους για τους οποίους θεωρεί ανάρμοστο αυτό το σημείο.

Στόχος μου είναι η οποιαδήποτε κριτική μου, να μη ξεπερνά τα εσκαμμένα και ν' αντιμετωπίζει τον οποιοδήποτε με αξιοπρέπεια. Ελπίζω ότι ως τώρα, σε μεγάλη πλειοψηφία, έχω πετύχει αυτό το στόχο. Αν μη τι άλλο έχω ήσυχη τη συνείδησή μου.

2 σχόλια :

  1. Γεια σου φίλε μου IWN1998! :-)
    Χαιρετίζω και επικροτώ την κατ' επιλογήν ανωνυμία σου (εξάλλου την ίδια τακτική ακολουθώ κι εγώ και μάλιστα για παρόμοιους αν όχι για τους ίδιους λόγους με τους δικούς σου) και ως τακτική αναγνώστρια του blog σου θα ήθελα να πω ότι είναι από τα πλέον αξιοπρεπή που έχω συναντήσει στο διαδίκτυο και ουδέποτε έχω εντοπίσει το παραμικρό ίχνος κακεντρέχειας σε καμία από τις δημοσιεύσεις σου. Κάθε άλλο, όλες οι αναρτήσεις/απόψεις σου είναι πάντοτε ενδιαφέρουσες και επίκαιρες με σεβασμό τόσο στα πρόσωπα που μπορεί να αναφέρονται όσο και στους αναγνώστες.Είναι πάντοτε μεγάλη μου ευχαρίστηση να επισκέπτομαι το blog σου και ελπίζω να μην σε εγκαταλείψει ποτέ το θάρρος και η καλή διάθεση να το διατηρείς και να μοιράζεσαι τις απόψεις σου, γιατί πραγματικά θα είναι απώλεια και είμαι σίγουρη ότι θα λείψει όχι μόνο από μένα αλλά και από όλους τους αναγνώστες σου.
    Να είσαι πάντα κάλα και σου εύχομαι ό,τι καλύτερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ και για το σχόλιό σου και ΚΥΡΙΩΣ για το ότι ξανάγραψες μετά από καιρό και έτσι έμμεσα έμαθα ότι είσαι καλά.

    Ελπίζω να μην ξεφύγω από τις αρχές αυτές που περιέγραψα στην ανάρτηση και όσο έχω κάτι να εκφράσω, που θεωρώ χρήσιμο να δημοσιοποιείται, θα το κάνω σε αυτή τη διαδικτυακή γωνιά.

    Γινόταν συζήτηση σε άλλο blog πρόσφατα και μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και στη σύγκριση της διαπροσωπικής σχέσης με τη διαδικτυακή και το θέμα πήγε πιο πέρα στο αν όντως υπάρχει η λεγόμενη διαδικτυακή φιλία. Σε αυτό το blog, έχω πολλά δείγματα ότι, ναι, υπάρχει διαδικτυακή φιλία, μπορεί να μην έχει το βάθος μιας διαπροσωπικής σχέσης, αλλά δίνει και αυτή το συναίσθημα ότι μοιράζεσαι με κάποιους απόψεις και ιδέες και δημιουργεί κάποιας μορφής προσέγγιση. Είναι σίγουρο ότι μόνη της είναι φτωχότερη και δεν αντικαθιστά τη διαπροσωπική επικοινωνία, αλλά δεν είναι αμελητέα και μπορεί σίγουρα να σε πάει πιο μακρυά στο τι θα γνωρίσεις, απ' ότι σαν φυσικό πρόσωπο μπορείς να κάνεις. Όπως όλα βέβαια που κάνουμε μέσα σε μια ανθρώπινη κοινωνία, χρειάζεται πολιτισμό, σύνεση και προσοχή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή