Τρίτη 20 Μαρτίου 2012

Το έλλειμμα που μας έσπρωξε πιο βαθειά στον γκρεμό

«Δεν έκανα τίποτε άλλο από το να αποτυπώσω τα πραγματικά στοιχεία. Το έλλειμμα του 2009 είναι αυτό που ξέρετε και δεν αμφισβητείται», ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Παπακωνσταντίνου, για την αναμόρφωση των δημοσιονομικών στοιχείων που διενεργήθηκε επί της θητείας του στο υπουργείο Οικονομικών, προσερχόμενος στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής που διερευνά τις συνθήκες εκτόξευσης του χρέους και του ελλείμματος του 2009.

Ο κ. Παπακωνσταντίνου επανέλαβε πως η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας «εσκεμμένα και συστηματικά» απέκρυπτε στοιχεία από την Eurostat και υπογράμμισε πως «δεν υπάρχει ίχνος απόδειξης από κανέναν μάρτυρα, ότι η κυβέρνηση έκανε οτιδήποτε άλλο από το να αποτυπώσει πιστά τη δημοσιονομική κατάσταση».

Σε αντιπαράθεση με τα παραπάνω, επισυνάπτω μια απάντηση της κομισιόν σε ερώτηση Έλληνα Ευρωβουλευτή, που είδε το φως της δημοσιότητας στις 1/12/2011:

«Η ένταξη όλων των χρεών των νοσοκομείων στο έλλειμμα του 2009» δεν έγινε με παρότρυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επισημαίνει η Κομισιόν, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Χουντή.

Σύμφωνα με ανακοίνωση από το γραφείο του κ. Χουντή, ο Έλληνας ευρωβουλευτής ρώτησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή: πρώτον, «με βάση ποιο άρθρο του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εθνικών και Περιφερειακών Λογαριασμών (ESA 95) δικαιολόγησε η ελληνική κυβέρνηση την εισαγωγή των μη επαναλαμβανόμενων δαπανών στο έλλειμμα του 2009; Υπήρξε σχετική υπόδειξη εκ μέρους της Eurostat;».

Δεύτερον, ο κ. Χουντής ρώτησε: «Ήταν υποχρεωμένη η ελληνική κυβέρνηση να συμπεριλάβει για εκείνο το έτος τις μη επαναλαμβανόμενες δαπάνες, που αφορούσαν προμηθευτές νοσοκομειακού υλικού; Ποια άλλα κράτη – μέλη έχουν εντάξει στους εθνικούς λογαριασμούς τους, μη επαναλαμβανόμενες δαπάνες, που αφορούν οφειλές προς προμηθευτές υγειονομικού υλικού στα δημόσια νοσοκομεία;».

Ο Επίτροπος Φορολογίας και Τελωνειακής Ένωσης, Εσωτερικού λογιστικού Ελέγχου και Kαταπολέμησης της Απάτης, A. Σεμέτα, απαντώντας για τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε η ελληνική κυβέρνηση το θέμα, σημειώνει: «Τα ελληνικά δημόσια νοσοκομεία συγκέντρωναν απλήρωτες υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές τους για μια μεγάλη χρονική περίοδο και οι σχετικές δαπάνες δεν είχαν καταγραφεί στον υπολογισμό του κρατικού ελλείμματος».

Και καταλήγει με έμφαση: «H αρχική συμπερίληψη εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης ολόκληρης της έκτασης των οφειλών στις προβλέψεις του ελλείμματος για το 2009 δεν έγινε με παρότρυνση της Επιτροπής».

«Η ένταξη όλων των χρεών των νοσοκομείων στο έλλειμμα του 2009» δεν έγινε με παρότρυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επισημαίνει η Κομισιόν, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Χουντή.

Σύμφωνα με ανακοίνωση από το γραφείο του κ. Χουντή, ο Έλληνας ευρωβουλευτής ρώτησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή: πρώτον, «με βάση ποιο άρθρο του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εθνικών και Περιφερειακών Λογαριασμών (ESA 95) δικαιολόγησε η ελληνική κυβέρνηση την εισαγωγή των μη επαναλαμβανόμενων δαπανών στο έλλειμμα του 2009; Υπήρξε σχετική υπόδειξη εκ μέρους της Eurostat;».

Δεύτερον, ο κ. Χουντής ρώτησε: «Ήταν υποχρεωμένη η ελληνική κυβέρνηση να συμπεριλάβει για εκείνο το έτος τις μη επαναλαμβανόμενες δαπάνες, που αφορούσαν προμηθευτές νοσοκομειακού υλικού; Ποια άλλα κράτη – μέλη έχουν εντάξει στους εθνικούς λογαριασμούς τους, μη επαναλαμβανόμενες δαπάνες, που αφορούν οφειλές προς προμηθευτές υγειονομικού υλικού στα δημόσια νοσοκομεία;».

Ο Επίτροπος Φορολογίας και Τελωνειακής Ένωσης, Εσωτερικού λογιστικού Ελέγχου και Kαταπολέμησης της Απάτης, A. Σεμέτα, απαντώντας για τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε η ελληνική κυβέρνηση το θέμα, σημειώνει: «Τα ελληνικά δημόσια νοσοκομεία συγκέντρωναν απλήρωτες υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές τους για μια μεγάλη χρονική περίοδο και οι σχετικές δαπάνες δεν είχαν καταγραφεί στον υπολογισμό του κρατικού ελλείμματος».

Και καταλήγει με έμφαση: «H αρχική συμπερίληψη εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης ολόκληρης της έκτασης των οφειλών στις προβλέψεις του ελλείμματος για το 2009 δεν έγινε με παρότρυνση της Επιτροπής».

Τον Ιανουάριο του 2010, επί τη ευκαιρία της έκθεσης της ΤτΕ, δημοσιεύεται το εξής στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ:

"Στο πρωτοφανές επίπεδο των 30,8 δισ. ευρώ διαμορφώθηκε το έλλειμμα της κεντρικής κυβέρνησης του 2009, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος (ΤτΕ) που ανακοινώθηκαν χθες. Σε ποσοστό, το ποσό αυτό μεταφράζεται σε 12,8% του ΑΕΠ, έναντι 7,2% του ΑΕΠ που ήταν το 2008 ή 17,1 δισ. ευρώ.

Η εξέλιξη αυτή είναι ενδεικτική της κατάρρευσης του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και της δραματικής υπέρβασης στο σκέλος των δαπανών που καταγράφηκαν τον προηγούμενο χρόνο. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι τα στοιχεία της ΤτΕ παρουσιάζουν μία απόκλιση σε σχέση με τα στοιχεία του προϋπολογισμού του 2010.

Το υπουργείο Οικονομικών στον προϋπολογισμό εκτιμά ότι το έλλειμμα της κεντρικής κυβέρνησης είναι στα 29,3 δισ. ευρώ ή στο 12,2% του ΑΕΠ για το 2009. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η διαφορά αυτή προκύπτει από τις πληρωμές για εξοπλιστικά προγράμματα και για τα χρέη των νοσοκομείων, τα οποία μπορεί να αποτυπώνονται σαν ταμειακά έξοδα του κράτους από την ΤτΕ, αλλά δεν αποτυπώνονται στο λογιστικό έλλειμμα στον προϋπολογισμό. Οι μεν δαπάνες για εξοπλισμούς εγγράφονται με την παραλαβή, τα δε χρέη των νοσοκομείων στο έτος που δημιουργήθηκαν. Σε καμία περίπτωση πάντως, δεν αλλάζει η πρόβλεψη για δημοσιονομικό έλλειμμα 12,7% του ΑΕΠ για το 2009, αναφέρουν από το υπουργείο.

Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να προχωρήσει σε αναθεώρηση των προβλέψεων για τα ελλείμματα από το 2005 έως και το 2008. Μετά την πλήρη καταγραφή των χρεών των νοσοκομείων, το υπουργείο θα εντάξει τα χρέη που έχουν δημιουργηθεί κάθε έτος στο έλλειμμα του αντίστοιχου χρόνου.

Αυτή τη στιγμή, η κυβέρνηση ενσωμάτωσε τα χρέη των νοσοκομείων που δημιουργήθηκαν το 2009 στο έλλειμμα του 2009, ενώ το υπόλοιπο ποσό που προέκυψε ως χρέη νοσοκομείων για την περίοδο 2005-2008 τα αποτύπωσε στο έλλειμμα του 2008. Το γεγονός αυτό μάλιστα, «καυτηριάστηκε» από την Κομισιόν, αλλά δικαιολογήθηκε αφού ήταν μικρό το χρονικό διάστημα που είχε στη διάθεσή του το οικονομικό επιτελείο για να κάνει πλήρη καταγραφή.

Τώρα, που έχει καλύτερη εικόνα, αναμένεται να αναθεωρήσει προς τα κάτω το έλλειμμα του 2008, το οποίο και στον προϋπολογισμό του 2010 εκτιμάται ότι προσωρινώς έκλεισε στο 7,7% του ΑΕΠ. Ταυτόχρονα, θα αυξηθούν τα ελλείμματα του 2005, του 2006 και του 2007 αναλόγως με το πόσο που θα καταλήξει η έρευνα του υπουργείου ότι είναι τα χρέη των νοσοκομείων στα έτη αυτά".


Το Νοέμβριο του 2011, ο κος Σημίτης κατηγορεί τη ΝΔ για την απογραφή:

"Το 2004, ύστερα από εκλογές, η νέα κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προχώρησε σε μία αναδρομική αλλαγή των κανόνων που εφαρμόζονταν για την καταγραφή των αμυντικών δαπανών: οι δαπάνες αυτές, αντί να καταγραφούν στην ημερομηνία παράδοσης του υλικού -όπως ήταν ο κανόνας στις ευρωπαϊκές χώρες- μεταφέρθηκαν στην ημερομηνία της παραγγελίας.

Έτσι λοιπόν, σημαντικά ποσά τα οποία θα έπρεπε να αποτελούν τμήμα των προϋπολογισμών, μετά το 2004 καταγράφηκαν ως δαπάνες της προηγούμενης περιόδου, γεγονός που διόγκωσε τα ελλείμματα της περιόδου εκείνης."


Μια μπερδεμένη κατάσταση ο υπολογισμός του ελλείμματος, που τον έκανε πιο μπερδεμένο το βάθος χρόνου των χρεών των νοσοκομείων αλλά και το πίσω-μπρος στον τρόπο χρέωσης των αμυντικών δαπανών.

Δηλαδή αν η ΝΔ υπολόγιζε αμυντικές δαπάνες με την παραγγελία και το ΠΑΣΟΚ το ξαναεπανέφερε το σημείο αναφοράς στην παραλαβή, από το γεγονός ότι υπάρχει μεταξύ ΤτΕ και Υπουργείου απόκλιση (με μεγαλύτερη την εκτίμηση της ΤτΕ), που οφείλεται και στις αμυντικές δαπάνες, ίσως μπορούμε να συμπεράνουμε πως το 2009 υπήρχαν μη παραληφθείσες παραγγελίες που δεν συμπεριελήφθησαν στο έλλειμμα αφού δεν είχαν παραληφθεί ακόμα. Αλλά μπορεί να υπήρχαν δαπάνες που είχαν παραγγελθεί πριν το 2009 και επιμετρηθεί τότε και παρελήφθησαν το 2009 και το κόστος μεταφέρθηκε από παλαιότερα έτη στο 2009.

Για τις νοσοκομειακές δαπάνες, σαφώς πρέπει να υπήρχαν δαπάνες που δημιουργήκαν τα άλλα έτη από 2008 ως 2005 και αρχικά βάρυναν το 2008 όλες, πάντως όχι το 2009 εφόσον δεν δημιουργήθηκαν το 2009.
Το μεγάλο ερωτηματικό ως προς τις νοσοκομειακές δαπάνες σχετίζεται με την ερώτηση Χουντή και αφορά το αν τέτοιου είδους μη επαναλαμβανόμενες δαπάνες προς εμπορικούς προμηθευτές εντάσσονται στον υπολογισμό του ελλείμματος της κεντρικής κυβέρνησης υποχρεωτικά. Από επίσημο κανονισμό της ΕΕ αντιγράφω πιο κάτω:

"1. Για τους σκοπούς του πρωτοκόλλου σχετικά με τη διαδικασία του υπερβολικού ελλείμματος και του παρόντος κανονισμού, οι όροι που παρατίθενται στις κατωτέρω παραγράφους ορίζονται σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ολοκληρωμένων Οικονομικών Λογαριασμών (ΕΣΟΛ). Οι εντός παρενθέσεων κωδικοί παραπέμπουν στη δεύτερη έκδοση του ΕΣΟΛ.

2. Ο όρος "δημόσιος τομέας" καλύπτει τον τομέα της γενικής κυβέρνησης (S60), που χωρίζεται στους υποτομείς: κεντρική διοίκηση (S61), τοπική αυτοδιοίκηση (S62) και οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης (S63), εξαιρουμένων των εμπορικών πράξεων, όπως ορίζονται στο ΕΣΟΛ.
Η εξαίρεση των εμπορικών πράξεων σημαίνει ότι ο τομέας της γενικής κυβέρνησης (S60) περιλαμβάνει μόνο τα θεσμικά όργανα, τα οποία ως κύριο καθήκον έχουν την παραγωγή μη εμπορικών υπηρεσιών.

3. Το δημόσιο έλλειμμα (πλεόνασμα) είναι ο καθαρός δανεισμός (παροχή δανείων) (Ν5) της γενικής κυβέρνησης (S60), όπως ορίζεται στο ΕΣΟΛ. Οι τόκοι που περιλαμβάνονται στο δημόσιο έλλειμμα είναι οι τόκοι (R41), όπως ορίζονται στο ΕΣΟΛ.

4. Οι δημόσιες επενδύσεις είναι οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου (P41) του δημόσιου τομέα (S60), όπως ορίζονται στο ΕΣΟΛ.

5. Το δημόσιο χρέος είναι η ονομαστική αξία όλων των υφιστάμενων ακαθάριστων υποχρεώσεων του τομέα της γενικής κυβέρνησης (S60), στο τέλος του έτους, εξαιρουμένων των υποχρεώσεων των οποίων τα αντίστοιχα χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού βρίσκονται στην κατοχή του τομέα της γενικής κυβέρνησης (S60).
Το δημόσιο χρέος αποτελείται από τις υποχρεώσεις της γενικής κυβέρνησης στις ακόλουθες κατηγορίες: νομισματική κυκλοφορία και καταθέσεις (F20 και F30), βραχυπρόθεσμοι τίτλοι (F40), ομολογίες (F50), λοιπά βραχυπρόθεσμα δάνεια (F79), καθώς και μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα δάνεια (F89), σύμφωνα με τους ορισμούς του ΕΣΟΛ.
Η ονομαστική αξία του ποσού μιας υποχρέωσης, στο τέλος του έτους, είναι η αναγραφόμενη επί του σχετικού τίτλου αξία.
Η ονομαστική αξία μιας τιμαριθμικά αναπροσαρμοζόμενης υποχρέωσης αντιστοιχεί στην αναγραφόμενη επί του σχετικού τίτλου αξία, προσαυξημένη κατά το ποσό του κεφαλαίου που έχει προκύψει από την τιμαριθμική αναπροσαρμογή στο τέλος του έτους.
Οι υποχρεώσεις που εκφράζονται σε ξένο νόμισμα μετατρέπονται σε εθνικό νόμισμα με βάση την αντιπροσωπευτική ισοτιμία της αγοράς συναλλάγματος την τελευταία εργάσιμη ημέρα κάθε έτους."


Πιθανόν κάναμε τα πράγματα χειρότερα. Ήδη είχαμε βγάλει τα μάτια μς και πιο πριν με την απογραφή Αλογοσκούφη. Αλλά έτσι και αλλιώς η Ελληνική οικονομία ήταν ένα μεγάλο τίποτα, ένας αέρας κοπανιστός. Και σαφώς μια χώρα, που δεν πληρώνει την υγεία και την κοινωνική της πρόνοια για μια πενταετία ενώ μισθωτοί και επιχειρηματίες πλήρωναν εισφορές επί εισφορών, σε νοσοκομεία χωρίς στοιχειώδη ταμειακή και οικονομικόδιαχειριστική οργάνωση, που μέχρι και τα ψιλικατζίδικα είχαν, δεν μπορεί παρά να ακολουθήσει το δρόμο της κατάρρευσης.

1 σχόλιο :

  1. Ξενογιαννακοπούλου: «Η συγκέντρωση των στοιχείων οδήγησε στην καταγραφή, ότι από 1/1/2005 μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2009, το σύνολο του χρέους ήταν 6,3 δισ. ευρώ στρογγυλοποιημένο. Στις 5 Δεκεμβρίου, καταφέραμε μία πρώτη πληρωμή ενός μέρους αυτού του χρέους σε μετρητά, 1,105 δισ. ευρώ - κάτι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς έδωσε μια ανάσα στη λειτουργία των νοσοκομείων και στην κανονική τους συνέχεια σε προμήθειες». Αυτή η πληρωμή, αφορούσε κυρίως τα έτη 2005, 2006 και ένα μέρος του 2007.

    ΣΧΟΛΙΟ: κατά συνέπεια τα 6.3-1.105, περιπου 5.2 δις αφορούν μέρος του 2007, 2008 και 2009. Η υπόθεση ότι το να μην βάζαμε τις νοσοκομειακές δαπάνες του 2009 άμεσα και να ελαφρώναμε το έλλειμμα του 2009 έχει βάση. Δεν μας υποχρέωναν να το κάνουμε. Ίσως έχει βάση ότι θέλαμε τη μέγιστη ακρίβεια για λόγους αύξησης της τρωθείσας αξιοπιστίας μας. Αλλά αναρωτιέμαι αν θα την γλυτώναμε έτσι ή αλλιώς όταν είχαμε δημιουργήσει το κλίμα του Τιτανικού που βυθίζεται. Σε κάθε περίπτωση οφείλαμε να μην υπερβάλλουμε κάνοντας ότι δεν ήταν απαραίτητο και ότι δεν έκαναν άλλοι που μας το έπαιζαν και μας το παίζουν τιμητές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή